Lasten missipäivä Hämeenlinnassa
Miss Hämeenlinna 2019 voitto on suonut minulle mahdollisuuksia kokeilla asioita joita en ole aikaisemmin tehnyt. Olen halunnut tehdä missinä sellaisia asioita joista pidän, jotka tuovat hyvää mieltä ja jotka koen tärkeiksi. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä, edustanut eri tilaisuuksissa, päivitellyt Miss Hämeenlinnan Instagram-tiliä, kirjoittanut tätä blogia sekä saanut jokusen työkeikankin. Melkein kaikki edellä mainitut olivat minulle uusia juttuja.
Listan jatkoksi voin mainita viimeisimmän ”missitehtäväni”, kun järjestin vuoden lopussa lapsille missipäivän Hämeenlinnassa. Missipäivä oli maksuton tapahtuma, jonka tarkoituksena oli antaa lapsille mukava ja viihdyttävä päivä. Tapahtumassa leikittiin aluksi tutustumisleikkiä, erilaisia seuraleikkejä, väritettiin, piirrettiin, koristauduttiin meikkiglitterillä sekä askarreltiin omat kruunut. Tapahtuman huipennuksena oli ”kruunaus”, jossa lapset kruunattiin itse tekemällään kruunulla. Tapahtuman mainonnassa halusin erityisesti korostaa sitä, että kyseessä ei ollut minkäänlainen kilpailu lasten välillä.
Tapahtuman järjestäminen oli minulle uutta ja hieman jännitinkin sitä että astuinko liian suuriin saappaisiin tai itselleni tuntemattomalle alueelle. Lastentapahtuma oli kuitenkin yksi ensimmäisistä ideoistani heti kesällä Miss Hämeenlinna 2019 – kilpailun voiton jälkeen, joten halusin ehdottomasti toteuttaa sen. Joten istuin tietokoneeni ääreen ja tein listan asioista, joita tapahtuman toteutus edellyttäisi.
Ensimmäisenä minun tuli selvittää tapahtuman paikka, aika ja kesto. Mietin eri vaihtoehtoja ja sain paljon apua ja ideoita Studio Facen Iris Ojalammilta, joka myös avusti minua yhteydenotoissa. Tapahtuman paikaksi valikoitui hotelli Scandic Aulanko Hämeenlinnassa. Sain käyttööni hotellilla sijaitsevan kokoustilan, josta oli pääsy myös hotellin talvipuutarhaan. Päivämäärä oli hiukan hankalampi saada päätettyä omien menojen ja hotellin tapahtumien vuoksi. Päivämääräksi saatiin kuitenkin melko nopeasti sovittua lauantai 28.12.2019. Ohjelman kestoa jouduin myös pohtimaan tarkkaan, jotta aika ei loppuisi kesken mutta päivä pysyisi kuitenkin kohtuullisen pituisena ja ohjelman kannalta sopivana. Tapahtuman kesto oli lopulta 3 tuntia iltapäivällä. Tässä vaiheessa otin yhteyttä myös muihin tapahtuman yhteistyökumppaneihin.
Seuraavaksi oli aika suunnitella tapahtuman ohjelma sekä se, miten monelle osallistujalle tapahtuma olisi tarkoitettu. Olisi ollut mukavaa järjestää tapahtuma, johon voisi vapaasti kaikki halukkaat saapua, mutta tilan ja tarvikkeiden vuoksi tällainen tapahtuma ei olisi ollut mahdollinen. Joten ilmoitin tapahtuman mainoksissa ennakkoon miten monta osallistujaa tapahtumaan voitaisiin ottaa, jotta osaisin varautua sekä sen miten tapahtumaan voi ilmoittautua. Ohjelman osalta ideoita minulla oli monia, mutta minun oli tarkasti arvioitava sitä, että miten kauan mikäkin ohjelmanumero tai tekeminen vie aikaa, jotta aikataulutus onnistuisi. Mietin jokaisen ohjelmanumeron kohdalla suunnilleen sen pituuden. Otin huomioon myös evästauon, siirtymät ohjelmanumeroiden välillä sekä esimerkiksi leikkeihin liittyvien ohjeiden ja sääntöjen selventämiseen kuluvan ajan. Varsinaisten ohjelmanumeroiden lisäksi keksin myös pari ”varaleikkiä”, joita voitaisiin leikkiä siinä tapauksessa että aikataulu olisikin arvioimaani nopeampi.
Seuraavaksi tein listan tarvittavista asioista. Tarvitsin ainakin askartelutarvikkeet, värikynät, meikkiglitteriä, tarjottavat, musiikkivälineet kruunausta varten sekä mainokset. Kaikki tarvittava löytyi minulta itseltäni tai sain ne käyttööni tapahtuman yhteistyökumppaneilta. Mainokset suunnittelin itse ja jaoin niitä sosiaaliseen mediaan sekä myös Hämeenlinnan kauppojen, uimahallien, kirjastojen ja muiden julkisten paikkojen ilmoitustauluille.
Kuten jo tämän kirjoituksen alussa mainitsin, tapahtuman järjestäminen oli minulle uutta. Mainostamisen suhteen olisi voinut olla parantamisen varaa, sillä ilmoittautumisia tuli verrattain vähän. Aluksi olin hieman harmissani vähäisistä ilmoittautumisista, mutta ikävien sattumien vuoksi päädyin lopulta pitämään tapahtuman yksin, kun loput missikolmikosta eivät päässytkään osallistumaan tapahtuman järjestämiseen. Joten lopulta vähäiset ilmoittautumiset olivatkin aivan sopiva määrä. Tästä voin kuitenkin oppia jotain ja jos tulevaisuudessa vielä järjestän tapahtumia, osaan kiinnittää mainontaan erityistä huomiota.
Tapahtumapäivänä menin Scandic Aulangolle hyvissä ajoin valmistelemaan tilaa ja tekemään vielä viime hetken suunnitelmia. Hiukan ennen tapahtuman alkua minua jännitti, mutta jännitys katosi hyvin nopeasti tapahtuman alettua. Aikataulutus oli onnistunut ja tekemistä riitti koko ajaksi. Lapset olivat innostuneita ja ilokseni sain huomata että he pitivät suunnittelemastani ohjelmasta. Lasten positiivinen palaute saa hymyn huulilleni ja lämmön tunteen sydämeeni edelleen. Yksi lapsista totesikin tapahtuman aikana, että ”tää on maailman paras juttu, mä haluan tulla tänne uudestaan”. Sain kaikilta osallistujilta myös halauksen tapahtuman lopuksi.
Kuka tietää, vaikka vuoden 2020 Miss Hämeenlinna – voittaja innostuisi järjestämään tapahtuman uudelleen ja siitä muodostuisikin lasten toivomuksesta uusi perinne Hämeenlinnaan.
Haluan kiittää tapahtuman yhteistyökumppaneita, joiden avulla tapahtuma voitiin toteuttaa: Kiitos hotelli Scandic Aulanko huolenpidosta, tiloista ja ravintolalle tarjoiluista. Kiitos Askartelukauppa Tmi Leila Tervapuro askartelutarvikkeista joihin lapset ihastuivat ja joista sai askarreltua upeita taideteoksia. Kiitos Studio Face (erityisesti Iris Ojalammi ja Lena Sillanpää) tuesta, avusta ja neuvoista käytännön järjestelyissä.
Ja viimeisenä suurin kiitos tapahtumaan osallistuneille reippaille, rohkeille, taitaville ja ihastuttaville lapsille!
Ihanaa vuoden 2020 alkua,
Iida Hynnilä, Miss Hämeenlinna 2019